Περιοδικό Ιστορία
McMafia – Έγκλημα χωρίς σύνορα
Η τολμηρή έρευνα του Γκλένι που κράτησε τρία χρόνια, φωτίζει τη σκοτεινή πλευρά της παγκοσμιοποίησης
Ιστορία Εικονογραφημένη
Ηλεκτρονικό κατάστημα Πάπυρος Online

6 ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΕΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΤΙΚΕΣ ΑΓΚΥΛΩΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Η αναποτελεσματικότητα των μεταρρυθμιστικών προσπάθειων οι οποίες άρχισαν στην Ελλάδα απο τα μέσα του 19ου αιώνα και συνεχίζονται ως τις ημέρες μας ανακυκλώνει στον χρόνο -και συχνά επιτείνει- δυσλειτουργίες που δημιουργήθηκαν σε παλαιότερες περιόδους. Συνεπώς η σαφής γνώση των αιτίων που προκάλεσαν κάθε διαχρονικό πρόβλημα και των παραγόντων που εμπόδισαν, δυσχέρεναν ή αλλοίωσαν τη λύση του φαίνεται να αποτελεί προϋπόθεση για κάθε ορθολογικό σχεδιασμό.
Από την εξέλιξη της ιστοριογραφίας της νεοελληνικής εκπαίδευσης είναι εξάλλου προφανές ότι οι στοχαστικοί μελετητές οδηγήθηκαν τελικά στην συνειδητοποίηση της πολυπλοκότητας των εκπαιευτικών ζητημάτων, στη διαπίστωση της στενής σχέσης τους με άλλες εκφάνσεις του κοινωνικού βίου και της σημασίας τους για την γόνιμη αμφισβήτηση των στερεωτύπων και τη βαθύτερη εθνική αυτογνωσία.
Η αναγνώριση του πολυσνδετικού χαρακτήρα των φαινομένων έδειξε επίσης πόσο αφελής είναι οι απλές διαχωριστικές γραμμές, πόσο περίτεχνα πρέπει να είναι τα ερευνητικά εργαλεία για την κατανόηση γεγονότων και στάσεων, για την ανάλυση και την ερμηνεία τους.
Αλλά και η διευρέυνηση ατομικών ή συλλογικών φαινομενικών αντιφάσεων ανάμεσα σε δεδηλωμένες προθέσεις και έργα ή ανάμεσα σε θέσεις και δράσεις, ενδιαφέρουσα καθεαυτή και ενδεχομένως διαφωτιστική για την εξέλιξη των πραγμάτων, δεν μπορεί αυτοτελώς να συμβάλλει στην ουσιαστική προαγωγή της γνώσης για τα παρελθόντα.
Ωστόσο, όπως παρατηρεί ο Αντουάν Προστ ( Antoine Prost ), ένας από τους οξυδερκέστερους σύγχρονους Γάλλους παρατηρητές των εκπαιδευτικών πραγμάτων, "Υπάρχουν ποικίλοι τρόποι 'προαγωγής' της ιστορίας. Ο πιο απλός είναι η συμπλήρωση των κενών που παρουσιάζουν οι γνώσεις μας. Τι είναι, όμως, ένα [τέτοιο] κενό; Πάντα θα βρίσκεται ένα χωρίο του οποίου δεν έχει γραφεί η ιστορία. Αλλά η ιστορία του νιοστού χωριού θα συμπλήρωνε πραγματικά ένα κενό; Τι θα μας δίδασκε που δεν το γνωρίζουμε ήδη; Πραγματικό κενό δεν αποτελεί ένα συμπληρωματικό αντικείμενο του οποίου δεν έχει συνδεθεί η ιστορία - πραγματικά κενά είναι τα ερωτήματα για τα οποία οι ιστορικοί δεν έχουν ακόμη απαντήσεις".

[ Περισσότερα στο τεύχος... ]

Σεπτέμβριος 2008 #483

 3 ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ
του Διονύση Ν. Μουσμούτη
Διαβάστε περισσότερα >>
 6 ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΕΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΤΙΚΕΣ ΑΓΚΥΛΩΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
του Αλέξη Δημαρά
Διαβάστε περισσότερα >>
 10 1833-1929/32: ΕΝΑΣ ΑΙΩΝΑΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
του Δαυίδ Αντωνίου
 19 TO ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΧΘΕΣ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ
του Γεράσιμου Γ. Ζώρα
 34 ΤΟ ΩΔΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
του Άρη Γαρουφαλή
 40 1774-1821: ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
του Δημήτρη Δαμασκηνού
 50 TO ΑΝΩΤΕΡΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΠΑΡΘΕΝΑΓΩΓΕΙΟ ΒΟΛΟΥ
του Χαράλαμπου Γ. Χαρίτου
 60 ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ
του Κυριάκου Ντελόπουλου   
 66 ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΗΣ ΤΑΣΟΥΛΑΣ ΒΕΡΒΕΝΙΩΤΗ ΣΤΗΝ ΠΟΛΥ ΚΡΗΜΝΙΩΤΗ

 70 ΖΗΝΟΒΙΑ Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΗΣ ΠΑΛΜΥΡΑΣ
του Δημήτρη Γ. Θαλασσινού
Διαβάστε περισσότερα >>
 80 Η ΥΠΟΘΕΣΗ TOY ΔΡΑΚΟΥ ΤΗΣ ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ
του Γιάννη Ράγκου
Διαβάστε περισσότερα >>
 88 ΤΖΑΙΗΜΣ ΜΑΙΗΣΟΝ
του Φίλιππου Φίλιππα
 90 ΚΟΣΜΑΣ ΠΟΛΙΤΗΣ: ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΤΟΥ ΚΑΙ ΟΙ ΣΧΕΣΕΙΣ TOY ME ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ
της Σταυρούλας Γ. Τσούπρου
Διαβάστε περισσότερα >>
 98 Η ΔΡΑΣΗ TOY ΘΩΡΗΚΤΟΥ «ΑΝΤΜΙΡΑΛ ΓΚΡΑΦ ΦΟΝ ΣΠΕΕ» ΚΑΙ TO ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ «ΑΛΤΜΑΡΚ»
του Ελευθερίου Ηλ. Καντζίνου
Διαβάστε περισσότερα >>
 ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ
111   Βιβλία και Ιστορία ΔΙΟΝΥΣΗΣ Μ. ΜΟΥΣΜΟΥΤΗΣ
120   Τέχνη και πολιτισμός ΤΟΝΙΑ ΜAKPA
122   Θέατρο και Ιστορία ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΡΑΠΑΝΑΚΗ
124   Ιστορία στο Διαδύκτιο ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΘΕΝΙΤΗΣ
128   Γιατί το λέμε έτσι; ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΚΡΙΜΠΑΣ
129   To ιστορικό Σταυρόλεξο ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΘΕΝΙΤΗΣ
ΠΑΠΥΡΟΣ ΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ Α.Ε
Πανεπιστημίου 46, Αθήνα, 106 78
Τηλ.: 210 3611880
info@istoria.gr - letters@istoria.gr
Παρουσίαση εκδήλωσης
Εκδοτικός οργανισμός Πάπυρος - Σχεδίαση απο την Webstart - Web hosting απο την Cityhost