Περιοδικό Ιστορία
McMafia – Έγκλημα χωρίς σύνορα
Η τολμηρή έρευνα του Γκλένι που κράτησε τρία χρόνια, φωτίζει τη σκοτεινή πλευρά της παγκοσμιοποίησης
Ιστορία Εικονογραφημένη
Ηλεκτρονικό κατάστημα Πάπυρος Online

108 Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΤΗΣ ΡΩΣΙΑΣ, στη δημιουργία του ελληνικού στόλου

Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ανεξαρτησία αποτελεί βασικό παράγοντα του αυτοτελούς κράτους. Αν όμως οποιοδήποτε κράτος δεν την κατοχυρώνει με τα απαραίτητα οικονομικά μέτρα, η αυτοτέλειά του χάνεται, το κράτος μετατρέπεται ξανά στον α ή στον β βαθμό σε εξαρτώμενο, σε προτεκτοράτο, υποδουλώνεται.
Ιδιαίτερα μία χώρα που από Ανατολή, Δύση και Νότο βρέχεται από θάλασσες, με ένα τεράστιο σύμπλεγμα νησιών, όπως η Ελλάδα, ήταν απαραίτητο για τη διατήρηση της εθνικής της ανεξαρτησίας και ασφάλειας να δημιουργήσει ισχυρές ναυτικές πολεμικές δυνάμεις – στόλο. Επίσης, για να αναπτύξει την οικονομία της ήταν αναγκαίο να δημιουργήσει εμπορική ναυτιλία ισχυρή και να εξασφαλίσει τις θαλάσσιες εσωτερικές και εξωτερικές μεταφορές της.
Στην αρχή αυτού του άρθρου θα εξετάσουμε τη συμβολή των Ελλήνων της Ρωσίας στην ανάπτυξη του ελληνικού εμπορικού στόλου. Δεν θα εξετάσουμε εδώ την ευμενή επίπτωση της Ρωσοτουρκικής Συνθήκης Ειρήνης του 1774 στην ανάπτυξη της ελληνικής πλοιοκτησίας ούτε και τα άλλα ευεργετικά οικονομικά μέτρα της Ρωσίας στην ανάπτυξη της ελληνικής ναυτιλίας και ιδιαίτερα του ελληνικού πολεμικού στόλου μετά τη δημιουργία του ελληνικού κράτους.
Η ναυτιλία, το ειρηνικό αυτό αρχαίο συγκοινωνιακό μέσο, δεν αποτελεί απλώς ένα μέσον θαλάσσιων μεταφορών εμπορευμάτων αλλά και έναν παράγοντα οικονομικής ισχύος του κράτους και έναν κρίκο διεθνών επαφών που συμβάλλει στην εδραίωση της φιλίας των λαών. Έτσι στην Ελλάδα, μετά την ανεξαρτησία, την οποία απέκτησε το 1830, δημιουργείται η αντικειμενική ανάγκη υπεράσπισης της χώρας και οργάνωσης της εθνικής οικονομίας. Ένα από τα μελήματα των πρώτων ελληνικών κυβερνήσεων για τη δημιουργία οικονομικών βάσεων του ελληνικού κράτους απετέλεσε η ίδρυση και η ανάπτυξη της κρατικής εμπορικής ναυτιλίας. Όμως η οικονομία του νεοσύστατου ελληνικού κράτους, μετά την οκτάχρονη (1821-1829) εθνικοαπελευθερωτική επανάσταση, είχε περιέλθει σε αδιέξοδο. Οι τεράστιες υλικές ζημιές που είχε υποστεί ο ελληνικός λαός δεν του παρείχαν τη δυνατότητα δημιουργίας στόλου. Άλλωστε υπήρχαν άλλα πιο επείγοντα οικονομικά προβλήματα προς επίλυση. Εν τω μεταξύ, στην προσπάθειά της αυτή, η χώρα μας αντιμετώπιζε την αντίδραση των Μεγάλων δυτικών Δυνάμεων, ιδίως της Αγγλίας, που την εποχή εκείνη ήταν θαλασσοκράτειρα και δεν ήθελε την ανάπτυξη της ελληνικής ναυτιλίας. Έφερνε με κάθε τρόπο εμπόδια.
Επίσης θεωρούμε αβάσιμο τον ισχυρισμό του Σεραφείμ Μάξιμου, ο οποίος στο έργο του Το ελληνικό εμπορικό ναυτικό κατά τον 18ο αιώνα αναφέρει ότι η Γαλλία συνέβαλε στην ανάπτυξη της ελληνικής ναυτιλίας. Δεν ήταν δυνατόν μια ναυτιλιακή δύναμη σαν τη Γαλλία, που κατά καιρούς υπήρξε κυρίαρχη στη Μεσόγειο, να δημιουργήσει παράλληλα με την ανταγωνίστριά της, την Αγγλία, και μια νέα ναυτιλιακή δύναμη, την Ελλάδα. Για την πραγμάτωση του σκοπού της δημιουργίας πολεμικού στόλου και εμπορικής ναυτιλίας, το 1867, 36 χρόνια  μετά την ανεξαρτησία της χώρας, ιδρύθηκε στην Αθήνα Κεντρική Συντονιστική Επιτροπή, με στόχο τη συγκέντρωση οικονομικών πόρων. Τέτοιου είδους επιτροπές συγκροτήθηκαν σε όλες τις χώρες, όπου υπήρχαν ελληνικές παροικίες. Οι Έλληνες της πόλης της Φιλικής Εταιρείας, της «Ακρόπολης» του Ελληνισμού, και γενικά όλες οι ελληνικές παροικίες της Ρωσίας συνέδραμαν ποικιλοτρόπως στη διάρκεια του 19ου αιώνα αλλά και στην πρώτη εικοσαετία του 20ού στον αγώνα της ανεξαρτησίας και στη συνέχεια στην εδραίωση του νεοσύστατου ελληνικού κράτους.

[ Περισσότερα στο τεύχος... ]

Απρίλιος 2008 #478

 6 ΤΕΧΝΗ - ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ: Διάφορες εκθέσεις
της  Τόνιας Μάκρα
 10 ΙΣΤΟΡΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ: Μικρά ιστορικά αλιεύματα από τον Ωκεανό του Διαδικτύου
του Παύλου Μεθενίτη
 14 ΤΟ ΚΙΝΗΜΑ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΝΙΚΟΥ (133-129) Η τελευταία ελληνική αντίσταση κατά της Ρώμης
του Ελεθέριου Καντζίνου
 26 ΜΑΡΙΑ ΜΑΓΔΑΛΗΝΗ: Η γυναίκα που περπάτησε στη σκιά του Θεανθρώπου
ΜΑΡΙΑ Η ΜΑΓΔΑΛΗΝΗ
Η γυναίκα που περπάτησε στη σκιά του Θεανθρώπου

Επιμέλεια: ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΦΙΛΙΠΠΑΣ
Διαβάστε περισσότερα >>
 32 ΤΟ ΠΑΛΑΤΣΟ ΤΩΝ ΡΩΜΑ
του Βασίλη Μούτσιου
 38 ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ «ΤΙΜΩΡΙΑ»
Επιχείρηση-τιμωρία

Η ΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΕΠΙΘΕΣΗ ΕΝΑΝΤΙΟΝ
ΤΗΣ ΓΙΟΥΓΚΟΣΛΑΒΙΑΣ
ΤΟΝ ΑΠΡΙΛΙΟ ΤΟΥ 1941 (ΕΠΙΧΕΙΡΙΣΗ «TIMΩΡΙΑ»)

Γράφει ο ΙΩΑΝΝΗΣ  Σ.
ΠΑΠΑΦΛΩΡΑΤΟΣ
Διεθνολόγος-Διδάκτωρ Πανεπιστημίου
Αθηνών
Διαβάστε περισσότερα >>
 56 Η «ΡΕΑ» ΤΟΥ ΣΑΜΑΡΑ: Εκατό χρόνια μετά
του Κώστα Καρδάμη
 64 Η ΒΑΣΙΛΕΙΑ ΤΟΥ ΦΙΛΙΠΠΟΥ Δ’ ΤΗΣ ΙΣΠΑΝΙΑΣ
του Δημήτρη Θαλασσινού
 72 ΛΥΡΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ: Ελληνικές τραγωδίες, παραδόσεις και μύθοι ως θεματολογία
της Στέλλας Κοκκίνη – Ρίνκ
 80 ΠΑΤΕΡ ΓΥΜΝΑΣΙΟΣ, ο θρυλικός καλόγερος της Θάσου
του Ιωάννη Σπυρόπουλου
 102 Η ΣΦΑΓΗ ΤΩΝ ΠΡΟΞΕΝΩΝ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
του Παντελή Στ. Αθανασιάδη
 108 Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΤΗΣ ΡΩΣΙΑΣ, στη δημιουργία του ελληνικού στόλου
Η συμβολή των Ελλήνων της Ρωσίας στη δημιουργία του ελληνικού στόλου

Γράφει ο ΚΩΣΤΑΣ ΑΥΓΗΤΙΔΗΣ
Καθηγητής Ιστορίας-Ερευνητής
Διαβάστε περισσότερα >>
 ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ
112  Θέατρο και Ιστορία: «Μιά τρελή μέρα », «Bossa Nova», «Το καταραμένο φίδι». 116  Βιβλία και Ιστορία.
124 Διάλογος με τους αναγνώστες.  126  Γιατί το λέμε έτσι; 127  Το ιστορικό Σταυρόλεξο. 128  Καταγωγή ονομάτων
και τοπωνυμίων.
ΠΑΠΥΡΟΣ ΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ Α.Ε
Πανεπιστημίου 46, Αθήνα, 106 78
Τηλ.: 210 3611880
info@istoria.gr - letters@istoria.gr
Παρουσίαση εκδήλωσης
Εκδοτικός οργανισμός Πάπυρος - Σχεδίαση απο την Webstart - Web hosting απο την Cityhost