Περιοδικό Ιστορία
ΠΑΡΙΣΙ Η ΜΥΣΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Από τους Παρίσιους, τους πρώτους κατοίκους της πόλης που φοβούνταν μήπως «τους πέσει ο ουρανός στο..
Ιστορία Εικονογραφημένη
Ηλεκτρονικό κατάστημα Πάπυρος Online

16 19ος ΑΙΩΝΑΣ: Η ΚΙΝΑ ΚΛΕΙΣΤΗ ΣΤΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ

ΕΤΣΙ, όταν η πάλαι ποτέ κραταιά Κινεζική Αυτοκρατορία θέλησε να κρατήσει πεισματικά κλειστές τις πόρτες στα νέα αγαθά που οι Δυτικοί ήθελαν να εισαγάγουν σ’ αυτήν, όπως ήδη είχαν πράξει και αλλού με επιτυχία για τα συμφέροντά τους, η Κίνα χρειάστηκε να αντέξει πιέσεις μεγαλύτερες των αντοχών της. Η Ουράνια Αυτοκρατορία βρέθηκε αντιμέτωπη με τα οικονομικά και τα γεωπολιτικά συμφέροντα χωρών όπως η Μ. Βρετανία, η Γαλλία, η Ρωσία, η Ιαπωνία και οι ΗΠΑ αλλά και άλλων ευρωπαϊκών κρατών. Όλες διεκδικούσαν ένα κομμάτι από τον πλούτο της Κίνας και την πολλά υποσχόμενη αγορά της, ανταγωνιζόμενες μεταξύ τους στα εδάφη της παρακμάζουσας Αυτοκρατορίας.
Την Κινεζική Αυτοκρατορία, ένα από τα παλαιότερα κράτη του κόσμου, κυβερνούσε στις αρχές του 19ου αιώνα η δυναστεία των Τσινγκ, την οποία ίδρυσαν οι Μαντσού. Οι τελευταίοι προέρχονταν από τη Μαντζουρία και κατείχαν την εξουσία από το 1644, όταν ανετράπη η δυναστεία των Μινγκ. Η δυναστεία των Τσινγκ παρέμεινε στον θρόνο ως το 1911. Επί βασιλείας του Τσιεν Λουνγκ (1736-1795), μάλιστα, οι Μαντσού είχαν επεκταθεί στο Τουρκεστάν, στη Βιρμανία, στο Θιβέτ και στο Νεπάλ.
Το 1800 η Κίνα ήταν ένα από τα μεγαλύτερα κράτη της Ευρασίας. Οι Κινέζοι ακόμη και στην αυγή του 19ου αιώνα πίστευαν ότι η αυτοκρατορία τους ήταν το κέντρο του κόσμου. Άλλωστε, ο 18ος ήταν αιώνας ειρήνης και ευημερίας για την Κίνα των 300.000.000 κατοίκων. Απεναντίας, από την έναρξη του 19ου αιώνα και ως το 1850 ο πληθυσμός ανερχόταν γύρω στα 430.000.000 και οι πλουτοπαραγωγικοί πόροι είχαν αρχίσει να εξαντλούνται. Η ψευδαίσθηση για τα πρωτεία στην Ασία εξακολουθούσε να είναι ισχυρή, τη στιγμή μάλιστα που ο στρατός και το ναυτικό ήταν σε παρακμή, με αποτέλεσμα η αυτοκρατορία να είναι πολύ πιο ευάλωτη απ’ όσο έδειχνε στις αρχές του 19ου αιώνα. Γι’ αυτό, μέχρι το 1839 οι Ευρωπαίοι θεωρούσαν την Κίνα μεγάλη δύναμη, της οποίας το μεγέθος και η ισχύς απαιτούσαν τον δέοντα σεβασμό.
Η αυτοκρατορία ακολουθούσε την πολιτική των λίγων έως ελάχιστων επαφών με τον έξω κόσμο σε όλη τη μακραίωνη πορεία της. Σύμφωνα με τη νοοτροπία της κινεζικής ελίτ, η χώρα ήταν (ή τουλάχιστον έπρεπε να ήταν) αυτάρκης σε υλικά αγαθά. Επιπλέον οι Κινέζοι θεωρούσαν εαυτούς ως ανθρώπους πολιτισμένους, οι οποίοι κάθε άλλο παρά θα μπορούσαν να ωφεληθούν από μία ενδεχόμενη επαφή με ξένους «βαρβάρους». Το πόση εκτίμηση έτρεφαν για όποιον δεν ήταν Κινέζος φαίνεται από την ιδέα που είχαν για τους ξένους εμπόρους, τους οποίους συχνά αποκαλούσαν «ξένους διαβόλους». Η νοοτροπία αυτή διέκρινε όλη την κινεζική κοινωνία και φυσικά και την αυτοκρατορική αυλή. Ενδεικτική της αυλικής νοοτροπίας ήταν η αντιμετώπιση από τον αυτοκράτορα του πρώτου Βρετανού απεσταλμένου στο Πεκίνο το 1792.

[ Περισσότερα στο τεύχος... ]

Ιούλιος 2007 #469

 89 ΣΠΥΡΟΣ ΜΕΛΑΣ
του Γιώργου Μακαρόνα
 30 ΙΒΑΝ Γ’ Ο ΜΕΓΑΣ, ιδρυτής του ρωσικού κράτους (Μέρος Β’)
του Λυκούργου Αρεταίου
 98 ΟΝΤΡΕΫ ΧΕΠΜΠΟΡΝ, η ενσάρκωση της γοητείας
του Φίλιππου Φίλιππα
 76 Η ΓΕΡΜΑΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΑΚΩΧΗ ΜΕΧΡΙ ΤΗ ΣΥΝΘΗΚΗ ΤΩΝ ΒΕΡΣΑΛΛΙΩΝ
Πριν από λίγες ημέρες, συμπληρώθηκαν ενενήντα τρία χρόνια από τη δολοφονία του διαδόχου του θρόνου
της Αυστροουγγαρίας Φραγκίσκου-Φερδινάνδου και
της συζύγου του Σοφίας από Σέρβους τρομοκράτες
στο Σεράγεβο (την 28η Ιουνίου 1914). Το γεγονός αυτό απετέλεσε την αφορμή για την έναρξη του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου. H Γερμανία εισήλθε στον πόλεμο αυτό πανίσχυρη στρατιωτικά, με ακμάζουσα βιομηχανία, ευημερούσα οικονομία και έχοντας επιτύχει ένα υψηλό μορφωτικό επίπεδο για
τους κατοίκους της1. Το 1918, οι Γερμανοί είχαν πλέον κουραστεί από τον πόλεμο και υπήρχε διάχυτο το αίσθημα περί υπογραφής μίας έντιμης ειρήνης χωρίς νικητές και ηττημένους. Στο παρόν άρθρο, θα περιγραφούν τα γεγονότα από την υποβολή του αιτήματος των Γερμανών για ανακωχή (την 3η Οκτωβρίου 1918) έως την υπογραφή απ’ αυτούς
της Συνθήκης των Βερσαλλιών (την 28η Ιουνίου 1919).

Γράφει ο ΙΩΑΝΝΗΣ Σ.ΠΑΠΑΦΛΩΡΑΤΟΣ Διεθνολόγος-Δρ Πανεπιστημίου Αθηνών
Διαβάστε περισσότερα >>
 64 Ο ΚΑΙΑΔΑΣ ΚΑΙ Η ΒΡΕΦΟΚΤΟΝΙΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Η οποιαδήποτε «συναισθηματική» προσέγγιση και μελέτη
της αρχαιοελληνικής κοινωνίας είναι σε λάθος κατεύθυνση, και τούτο επειδή είχε κριτήρια διαφορετικά από τα δικά μας. Η σημερινή χριστιανική ηθική είναι λογικό να απορρίπτει συνήθειες των αρχαίων
―όπως η έκθεση βρεφών ή η βρεφοκτονία― που παγιώθηκαν λόγω κοινωνικών και οικονομικών συνθηκών. Έχει όμως αποδεχθεί πολλές άλλες. Με τη βρεφοκτονία έχει ταυτιστεί και ο Καιάδας, όπου θρυλείται ότι πετούσαν τα μη αρτιμελή βρέφη. Τα σύγχρονα στοιχεία αποδεικνύουν ότι αυτό είναι ιστορικό λάθος. Βρεφοκτονία γινόταν, αλλά είναι αμφίβολο αν πετούσαν τα βρέφη σε κάποιο βάραθρο. Μύθος και πραγματικότητα για μια απάνθρωπη πλευρά της αρχαίας κοινωνίας, που όμως μας κληροδότησε την ...έκτρωση, τη σύγχρονη βρεφοκτονία.

Γράφει ο ΧΡΗΣΤΟΣ ΛΑΖΟΣ
Διαβάστε περισσότερα >>
 50 Η ΕΠΙΘΕΣΗ ΤΟΥ ΙΡΑΚ ΣΤΟ ΚΟΥΒΕΪΤ
του Ελευθέριου Καντζίνου (Μέρος Β’)
 44 ΕΝΟΠΛΗ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ ΣΤΟ ΜΕΓΑΡΟ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΤΗΣ ΔΥΣΧΕΡΟΥΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

1935: ΕΝΟΠΛΗ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ
ΣΤΟ ΜΕΓΑΡΟ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ

Το 1935 ήταν τραυματική χρονιά για τους δημοκρατικούς θεσμούς της χώρας, καθώς ποικίλα γεγονότα έθεσαν
σε δοκιμασία τις ομαλές πολιτικές εξελίξεις.

Γράφει ο ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΣΤΕΦ. ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ Δημοσιογράφος
Διαβάστε περισσότερα >>
 8 ΟΙ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ ΤΩΝ ΛΕΞΕΩΝ
του Γιώργου Σ. Δαμιανού
 16 19ος ΑΙΩΝΑΣ: Η ΚΙΝΑ ΚΛΕΙΣΤΗ ΣΤΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ
O 19ος αιώνας χαρακτηρίζεται από
τη γοργή εξάπλωση
του εμπορίου σε όλη σχεδόν την υφήλιο,
με πρωτοβουλία
των χωρών και
των επιχειρηματιών
της Δύσης. Είναι
η εποχή που
ο οικονομικός ανταγωνισμός μεταξύ των δυτικών χωρών και η αναζήτηση νέων αγορών για προμήθεια πρώτων υλών και διάθεση βιομηχανικών αγαθών αποκτά τρομακτικές διαστάσεις. Μέσα στον κυκεώνα αυτών των γοργών, σε σχέση με το παρελθόν, εξελίξεων, εκείνοι που κατεξοχήν επλήγησαν ήταν όσοι προσπάθησαν να αντιταχθούν ή δεν μπόρεσαν εγκαίρως να προσαρμοστούν
στις πολιτικές, επιστημονικές και οικονομικές αλλαγές.

Γράφει ο
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΠΑΝΤΑΒΟΣ
Ιστορικός - Υπ. Διδάκτωρ
Πανεπιστημίου Αθηνών
Διαβάστε περισσότερα >>
 ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ
114  Θέατρο και Ιστορία: «Επτά λογικές απαντήσεις»,
«Η Τέχνη του κυρίου Χάαρμαν»,«Ναπολεοντία».
118  Το ιστορικό βιβλίο 124  Διάλογος με τους αναγνώστες. 126  Γιατί το λέμε έτσι; 127  Το ιστορικό Σταυρόλεξο. 128 Καταγωγή ονομάτων και τοποωνυμίων.

 104 ΜΕΣΟΛΟΓΓΙ, η “Ιερά Πόλις”
του Γιώργου Λ. Κωνσταντόπουλου
 ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ
114 Θέατρο και Ιστορία: «Επτά λογικές απαντήσεις»,
«Η Τέχνη του κυρίου Χάαρμαν»,«Ναπολεοντία».
118 Το ιστορικό βιβλίο 124 Διάλογος με τους αναγνώστες. 126 Γιατί το λέμε έτσι; 127 Το ιστορικό Σταυρόλεξο. 128 Καταγωγή ονομάτων και τοπωνυμίων.
ΠΑΠΥΡΟΣ ΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ Α.Ε
Πανεπιστημίου 46, Αθήνα, 106 78
Τηλ.: 210 3611880
info@istoria.gr - letters@istoria.gr
Παρουσίαση εκδήλωσης
Εκδοτικός οργανισμός Πάπυρος - Σχεδίαση απο την Webstart - Web hosting απο την Cityhost